« عمرى گذشت و راه نبردم به كـوى دوست | كسي كه ولايت ما اهلبيت را دارد هم اكنون در بهشت است.. » |
…وأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً…سوره لقمان آیه20
مراد از نعمت های ظاهری و باطنی در این آیه طبق روایات اهلبیت:
در ترجمه الميزان، ج16، ص: 357 آمده است:
در كتاب كمال الدين به سندى كه به حماد بن ابى زياد دارد روايت كرده، كه وى گفت: من از آقاى خودم موسى بن جعفر (ع) از آيه” وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً” پرسيدم، فرمود نعمت ظاهرى، امام ظاهر، و نعمت باطنى، امام غائب است .(1)
و در تفسير قمى به سند خود از جابر روايت كرده كه گفت: مردى نزد امام ابى جعفر (ع) به عنوان سؤال آيه” وَ أَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً” را تلاوت كرد، امام (ع) فرمود: اما نعمت ظاهرى، رسول خدا (ص) و معرفت و توحيدى است كه آن جناب در باره خداى عز و جل آورده، و اما نعمت باطنى ولايت ما اهل بيت و عقد مودت ما است.(2)
علامه می فرمایند: البته اين روايت از باب تطبيق يكى از مصاديق بر كل آيه است.
درترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج19، ص: 186آمده است:
ضحاك از ابن عباس روايت كند كه گفت از رسول خدا (ص) سؤال نمودم تا آيه برايم روشن شود، حضرت فرمود: اما نعمت آشكارا مانند اسلام و خلقت تو و ارزاق تو- كه همه را خدا داده است- و اما نعمت پنهانىگناهان و بديهاى تو است كه خداوند آن را پنهان ساخته تا آبرويت محفوظ بماند، اى فرزند عباس خدا فرموده سه چيز را من براى مؤمن قرار دادهام اما از او نيست، اول پس از مرگش رحمتها و خيرات دوستانش را كه براى او بعد از مرگش هديه ميكنند بدو خواهم رسانيد، دوم ثلث اموالش را باختيار او گذاردهام تا با انفاق موجبات كفاره گناهانش فراهم شود، سوم گناهان و بديهاى او را در دنيا پوشانده ام و گرنه نزديكانش از او فرار نموده تا چه رسد به بيگانگان.
(1)النّعمة الظّاهرة الإمام الظّاهر. و الباطنة، الإمام الغائب.(تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج10، ص: 261)
(2) أما النعمة الظاهرة فهو النبي ص و ما جاء به من معرفة الله عز و جل و توحيده و أما النعمة الباطنة فولايتنا أهل البيت و عقد مودتنا فاعتقد و الله قوم هذه النعمة الظاهرة و الباطنة.(تفسير القمي، ج2، ص: 166)
فرم در حال بارگذاری ...